Terugblik: CEO stakeholderevent op 28/02/2025
In het kader van het Interreg North Sea-project Circular Economy Office (CEO) organiseerden WOOD.BE, Vlaanderen Circulair, Kringwinkel Antwerpen en ONBETAALBAAR op 28 februari 2025 een stakeholderevent voor Vlaamse bedrijven uit de kantoormeubelsector. Het event vond plaats in het nieuwe Belpairegebouw in Brussel en verwelkomde zo’n 60 geïnteresseerden voor een voormiddag die volledig in het teken stond van circulariteit.
Tijdens het eerste deel van het programma stelde collega Arthur Pittie twee gidsen voor die WOOD.BE ontwikkelde binnen het project CEO:
- De eerste gids focust op circulair design voor kantoormeubilair en biedt een overzicht van ontwerpstrategieën, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden uit de partnerlanden (Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Nederland en België).
- De tweede gids verdiept zich in circulaire businessmodellen voor de kantoormeubelsector, eveneens onderbouwd met talrijke cases.
Projectpartner ONBETAALBAAR presenteerde de prototypes voor de Belgische piloot: een collectie meubilair ontworpen voor flexibel in te delen werkplekken. Deze collectie zal getest worden op twee locaties, in Gent en Antwerpen. Daarnaast gaf Vlaanderen Circulair een lezing over circulaire aankoopstrategieën voor kantoormeubilair. Ook Alexander Lemmens (Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid) en Anne Lenaerts (NNOF) stelden hun raamcontract voor, terwijl Maaike Meyers (Nationale Bank van België) haar ervaringen deelde rond de circulaire inrichting van de kantoren van de Nationale Bank.
Tijdens het tweede deel van het event gingen de deelnemers in groep aan de slag rond vier thema’s, waarbij ideeën en ervaringen werden uitgewisseld. Er werd input verzameld over de prototypes van het Belgische pilootproject, de perceptie van circulariteit en bijhorende diensten, de berekening van de CO₂-impact en het thema ecodesign.
Enkele interessante inzichten:
- Het doelpubliek heeft een grote invloed op keuzes rond ecodesign: voor een KMO betekent kantoorinrichting een langetermijninvestering die moet blijven meegaan, terwijl grote bedrijven vooral nood hebben aan flexibiliteit en modulariteit.
- De communicatie over ecodesigngidsen is cruciaal. Veel actoren zijn niet vertrouwd met de bestaande literatuur of weten niet waar die te vinden is.
- Lokaal produceren is belangrijk voor de veerkracht van de sector. CEO richt zich op een Europese aanpak, maar lokale verankering blijft essentieel.
- Indien reparatie- of revisiediensten worden uitbesteed, is het belangrijk dat het uitvoerende bedrijf de waarden en het imago van het oorspronkelijke merk respecteert.
- Er leven vragen over intellectueel eigendom bij hybride producten: bijvoorbeeld, wat als een stoel samengesteld is uit onderdelen van verschillende merken?
De voormiddag werd afgerond met een netwerkmoment, begeleid door een smaakvolle vegetarische lunch.